Olja är inte den enda råvara som hotas av elbilarnas framfart

Inlägget publicerat: 2016-05-09 13:22:27

Ökningen av elbilar och dieselteknikens nedgång hotar en hel bransch – från Sydafrika till Sibirien.

Teslaägaren Elon Musks djärva plan att producera 500,000 elbilar varje år med början 2018, kommer påverka ytterligare en marknad – platina.

Men det är inte bara Tesla. Mer eller mindre varje biltillverkare är i full fart med att införa elbilar för att ända användningen av bensin och diesel.

I takt med att konsumenter byter till elbilar går efterfrågan på metallen – som är betydande för att avlägsna giftiga utsläpp från avgassystemet – ned. Dieseln är redan på nedgång efter Volkswagens utsläppsskandal så framtiden för dagens bilindustri ser alltmer dyster ut. Till och med Saudiarabien förbereder sig för ett liv efter olja med ett $2 biljonersprojekt.

‘Batteridrivna elbilar kommer mest sannolikt ta över’

-På lång sikt ligger platina i riskzonen då elektriska batteridrivna fordon inte behöver någon platina alls, sa Marc Elliott, analytiker på Investec Plc, förra veckan. Även om han ser en tioårig övergång via hybridfordon, som använder platina, säger han att batteridrivna elbilar mest sannolikt kommer att ta över. Nästan en på två ounce platina som används världen över såldes till bilindustrin förra året, främst från gruvor i Sydafrika och Ryssland.

‘Det handlar inte bara om Tesla längre’

Regeringar erbjuder stöd för förare som byter till elbilar, och biltillverkare håller på att införa modeller som kostar mindre och reser längre än någonsin. Kunder köade för att beställa när Musk i mars presenterade en $35,000 Model 3, medan Chevrolet detta år kommer att sälja Bolt, en $37,500 elbil som kan köra över 30 mil på en laddning.

Tyskland, Europas största bilmarknad, meddelade förra månaden 1,2 miljarder euro (1,4 miljarder dollar) i incitament, och en fjärdedel av dessa pengar kommer gå till ett rikstäckande höghastighetsladdnings-nätverk. Samtidigt får de amerikanska konsumenterna en skattelättnad på $7,500.

-Det handlar inte bara om Tesla längre och expansionsbatteritillverkning sker i Kina, Korea och Japan, säger Andrew Miller, analytiker på Benchmark Mineral Intelligence Ltd i London. Han tillade att hybrid och rena elfordon kan komma att utgöra cirka 5 procent av bilmarknaden år 2020.

Branschens död ej självklar

Trots detta är branschens död varken överhängande eller självklar. Producenter och biltillverkare forskar på alternativ med vätebränsleceller som kräver platina, som kan komma att utmana de nuvarande elbilarnas dominans. Enligt International Energy Agency kan metallen förbli en del av energimixen även efter 2050, med användning inom hybridtekniken.

Comments are closed.